Een gezond en natuurlijk eet- en leefpatroon verbetert je hartfunctie

PWV (gezondheid)

Een gezond eet- en leefpatroon met natuurlijke voeding en voldoende lichaamsbeweging zijn onmisbaar voor een gezond hart en gezonde bloedvaten. De  Schijf van Vijf geldt als basis. Zo breng je je cholesterolgehalte weer in evenwicht, verbrand meer vet en val makkelijker af. Dat is nodig, want overgewicht en een te grote buikomtrek zijn belangrijke oorzaken van overgewicht en daaraan verbonden aandoeningen zoals aderverkalking, hart- en vaatziekten, teveel slechte LDL- cholesterol, verstoorde hormonen, teveel vet (triglyceriden) in je bloed, hoge bloeddruk en diabetes.

Polsgolfsnelheid

Je polsgolfsnelheid of kortweg PWV (gezondheid) speelt hierbij een hoofdrol. Het is de snelheid waarmee je bloeddrukgolf door je slagaderen stroomt. Die snelheid zegt veel over de je vaatwandstijfheid. Gezonde aderen zijn soepel. Vooral wat je dagelijks eet en hoeveel je beweegt hierbij belangrijk.

Leeftijd

Hoe ouder je wordt hoe meer sleet er komt op je bloedvaten. Gelukkig kun je zelf veel doen om die gezondheid zo lang mogelijk te behouden. Dat doe je door gezond en natuurlijk te eten en genoeg blijven te bewegen.

Gezond en natuurlijk eetpatroon

Dat bestaat vooral uit:

  • Alle verse groenten en vooral groene bladgroenten. Die bevatten alle gezonde voedingsstoffen en weinig of geen calorieën. Je eet ze dus onbeperkt en minstens 500 gram rauwe of gekookte groenten per dag.
  • Peulvruchten: eet wekelijks minstens een keer erwten, alle soorten bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen of kikkererwten. Die barsten eiwitten en voedingsvezels.
  • Volkorengranen: en vooral haver, zemelen, boekweit, gierst en quinoa
  • Volkorenproducten: alle soorten volkorenbrood, volkoren deegwaren en zilvervliesrijst
  • Onbewerkte noten: die zijn niet gezouten, geroosterd of gebrand. Eet dagelijks een handjevol of 25 gram noten
  • Vette vis: wilde zalm, paling, tonijn, schol, schelvis, heilbot, tarbot, dorade, sardienen, makreel, sprot, haring en ansjovis. Vette vis een je minstens eenmaal per week.

Voor een gezond hart en bloedvaten eet je vooral:

  • Magere zuivel: kaas (+20), onbewerkte natuuryoghurt en kwark zonder toegevoegde stoffen, mozzarella en magere smeerkaas;
  • Minder vlees: en maximaal 300 gram bewerkt en rood vlees per week. Denk hierbij vooral aan vlees als broodbeleg (wordt, salami).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *